Differences between primary school and high school, part 1

Jag har lyckats överleva första terminen i gymnasiet och tänkte därför göra ett inlägg om skillnaderna mellan gymnasiet och grundskolan. 
 
• Sjukt mycket mer eget ansvar:
Du har ingen som tjatar på dig, "har du gjort ...?" "kommer du ihåg att du ska göra ...?" "glöm inte..." osv. Inget sånt alls. Har man glömt att göra något, aha okej synd. Det är mer så. Misslyckas man med ett prov så är det kört. Omprov? Nej. Ingen tvingar dig att anteckna, läraren har en powerpoint som dom pratar om, att bara anteckna det som står på powerpointen? Nej. Då fattar du bara hälften så man måste anteckna det som sägs runt om så att prata bort lektionerna? Nej aldrig. Det är ditt ansvar att anteckna och hänga med på vad som sägs då anteckningar från en lekton kan ligga till grund för hur provet går. Anteckna är ett nyckelord, visst böckerna är ju bra att ha men utan anteckningar är de kört, jag fick F på ett prov då jag var sjuk och missade många viktiga anteckningar så just saying. 
 
•  Stress 
Jag tyckte att 9an var jobbig, massa saker att göra hela tiden. Tro det eller ej, men det är så mycket värre i gymnasiet. Tror inte att lärarna pratar med varandra då de ger oss så sjukt mycket saker hela tiden. Det är ofta "tills nästa lektion ska ni ha gjort...." vilket gör att det bli många smågrejer utöver de prov och inlämningar vi redan har. Redan första veckan efter jullovet hade vi saker att göra i ALLA ämnen. Det blir påfrestande och man hinner ibland inte ens andas. Är man sjuk så kan man liksom riskera att få F i ett ämne för att man missar så sjukt mycket saker på en vecka. Det är jättestressigt och jättejobbigt. 
 
Det här är mina tankar och så här är det i min skola. Det är ju sjäkvklart olika beroende på vilken skola och linje man går! Så säger inte att det kommer vara såhär för alla, det är såhär jag upplever det. 

Kommentera här: